Lees hier pers- en publieksreacties

nieuws

IN ONS EIGEN PAND AAN DE KLEINE BERG 62 TE EINDHOVEN

data: 21, 22 en 23* maart
aanvang: 20.30 uur/*14.30 uur
locatie: United-C – Lightclub
adres: Kleine Berg 62 – 5611 JW Eindhoven
kaarten: 040-2371277 / info@united-c.nl

entree: 10,00 / 6,00 CJP – studenten

ELKE DAG INTRODUCEREN WE ARTIESTEN DIE TE GAST ZIJN BIJ SEASONING. VANDAAG LAST BUT NOT LEAST:

ANDRE DROSHA GREKHOV

Bio Drosha:
Echte naam Andre Grekhov. Geboren in Rostov aan de Don In Rusland woont van 1995 in Nederland en lid van de Nederlandse Head 2 Toe crew die dit jaar haar 10de verjaardag viert. In 1997 ben ik in aanraking gekomen met de bboy fever die nooit is overgegaan. Ik heb mijn levensdoel gemaakt om eigen unieke stijl te achtervolgen en heb daarvoor veel omzwervingen gemaakt naar andere straatstijlen zoals popping en house, bestuurde de moderne dans grond technieken en performance skills. Zo doende heb titels gewonnen in bboyen, all-style battles , popping en zelfs house dance, de kroon van mijn battle carriere is de experimental wereld titel op Juste Debout 2012. Laatste jaren ben ik actief in het overdragen van verzamelde kennis door middel van workshops, lezingen voorstellingen en lessen en ben regelmatig te vinden als jury op battles. In 2009 heb ik mijn eigen project gestart genaamd Hiphop lab 040 die zich richt op het informeel onderwijs met als middel hip hop en andere straat stijlen. Daar zet ik me in voor het erkenning en verbetering van onze cultuur, de coaches, de battles de kennis overdracht en duurzaamheid van onze cultuur. In 2011 ben ik artist in residence geworden van de Parktheater en maak onder de Paraplu van ThinX project jaarlijks theatrale producties en experimenten met straat stijlen. In 2011 werd Hip Hop Lab 040 beloond met een notering in de top tien beste sociaal culturele projecten van de Koninklijke Oranje fonds en in 2013 werd ik beloond met de dansprijs van Prins Bernard Fonds voor mijn rol in het ontwikkeling van de Brabantse danscultuur.

EERDER INTRODUCEERDEN WE:

8. MARIE GOEMINNE / MAAIKE VAN WESTERINGH

Lostbox komt voort uit de fascinatie voor de mens, zijn lichaam als vorm en dat wat in die vorm afspeelt, de gedachtes en gevoelens.
Het is een onderzoek in de relatie tussen de verbale en non-verbale taal. Een onderzoek in de betekenis van een woord en de betekenis van een handeling.
Het lichaam staat voor de abstractie, de vorm, de buitenkant en de beweging.
De woorden vertalen de menselijke gevoelens, de binnenkant, zijn een expressie van de geest en het hart.
Om deze complexe relatie tussen lichaam en geest of handeling en woord zo puur en zo intiem mogelijk weer te geven wordt met een grote beperking gewerkt.
Het lichaam handelt vanuit één positie en de tekst reduceert zich tot het minimum aan woorden. lostbox is een belichaming van de uitdrukking ‘minder is meer’.

Regie Marie Goeminne
Performance Maaike van de Westeringh
Muziek Baptist Kurvers
Gedicht Siska Goeminne

7. EDAN GORLICKI / DANS MAYKE VAN KRUCHTEN

Body Language #3

Body Language is a series of live installations expressing the power and beauty of the moving body. This is the second part of an ongoing study on power and control. The body is fearless and powerful and at the same time vulnerable and fragile. This is a study of allowing our body to be in charge and listening to how it expresses itself.
This series is designed to be able to be presented in diverse locations and situations. The body behaves in different ways based on its surroundings. The goal is to discover the diverse behavioral patterns that the body has and explore the journey that it can take us on.

Installation history:

Body Language #2 was performed by Mayke van Kruchten to the music of Ryoji Ikeda on March 16th, 2014 at Het Paleis, Groningen.

Body Language #1 was performed by Mayke van Kruchten to the music of Simoen ten Holt on January 25th, 2014 at the Groningen Museum of Modern Art.

Video Trailer of Body Language:

6. JELENA KOSTIC / DANS: JUDIT RUIZ

Niet alleen dansen, maar ook acteren, zingen, in een rol kruipen. Dat verwacht Jelena Kostic (1976) van haar dansers. De van oorsprong Servische choreografe staat bekend om haar theatrale dansproducties, die zich vooral de afgelopen jaren op het snijvlak van politiek en persoonlijke beleving
bevinden. “Mijn voorstellingen zijn niet politiek, maar wel geïnspireerd door de invloed die politiek op menselijke relaties heeft.”

In Seasoning part I zie je een solo gedanst door Judit Ruiz Onandi, waarin de implicaties van radicale keuzes en een volmondig ‘ja’ bevraagd worden. Zij wordt verleid, gevangen, opgejaagd en verlaten. Haar toewijding wordt aaneengeregen door vele vervreemdende jaren. Is de eed die zij ooit aflegde houdbaar nu zij niet meer dezelfde is? In A Short Odyssee vinden beloften en bedreigingen elkaar in een hartstochtelijke dans en in de simpele waarachtigheid en weemoed van traditionele Oost-Europese muziek.

5. TIMMY VAN ZOELEN/ KEVIN CALLAGHER

“The sight in the hand is the work to be done” is een multimediale performance van Kevin Gallagher met medewerking van Timmy van Zoelen. Tijdens de performance wordt een verhaal verteld dat zich afspeelt in de toekomst over een vader en dochter die over een strand lopen op zoek naar schatten.

Kevin Gallagher (VS, 1986) en Timmy van Zoelen (NL, 1982) zijn beeldend kunstenaars die wonen en werken in Rotterdam. Zij behaalden beide hun masterdiploma beeldende kunst aan het Piet Zwart Instituut in Rotterdam, respectievelijk in 2013 en in 2011. Naast hun reguliere kunstenaarspraktijk organiseren zij geregeld salon avonden onder de naam Blu Heron Social Club.

Deze performance is Engelstalig.

4. RALPH TIMMERMANS EN REBECCA SIER

Ralph Timmermans (vaste componist United-C, Mindpark) en Rebecca Sier (singer/songwriter) werken in Berlijn aan een nieuw muzikaal project. Muziek voortgekomen uit een gedeelde liefde voor nachtmuziek, stiltes, erupties, dissonanten en dansbare post-rock. Tijdens Seasoning spelen ze hun spannende pop van psychedelische en melancholische soort in een uitgeklede, minimalistische versie. Nu eens elektronisch, dan weer akoestisch, steeds deinend op intuïtie.

Luister hier alvast naar “Allow”, gemaakt voor bij een schilderij van Daubigny, nu te horen in een audiotoer van het Groninger museum.

3. WILHELM BLOMBERG, born 25.07.1990, Finland

I was consumed by the Finnish hip hop dance scene in 2006. Locking, Hip hop and House were my first dance interests which to this day influence my approach to art: Social dances emerging out from a community, getting their energy and expression from the political atmosphere of the time. 

Through a brief dip working in musicals 2008-2010, I stumbled upon finding myself in a contemporary dance education searching for body language to communicate with. Always mingling between hip hop culture and western theatre traditions, I’m interested in finding bridges where real life energies translate into theatrical expression.

2. HAR VAN DER PUT

Har van der Put, beeldend kunstenaar. Woont en werkt in Den Bosch. Maakt schilderijen in series. Heeft naast het schilderen sinds kort het tekenen weer opgepakt. In seasonings toont hij een serie getekende selfies van anderen, geplukt van internet. Mensen fotograferen zichzelf voor de spiegel in de badkamer en nemen daarbij uitdagende standaardposes aan. Het vrolijke schaamteloze en tegelijkertijd ook beschamende exhibitionisme van de oneindige reeks biedt een keur aan naaktmodellen voor snelle schetsen. Deze worden overdadig gepresenteerd op het toilet, het privaat, de juiste plaats voor de kortstondige en intieme uitstalling van het lichaam als consumptiewaar.

1. INEZ VAN VUREN

“Met een klassiek gevoel voor compositie, combineert Inez humor, schoonheid en ontroering. Vervreemdend maar toch zo vanzelfsprekend”

Inez van Vuren (Oosterhout 22-04-1974)

De collage-techniek is al sinds begin vorige eeuw populair onder kunstenaars, ondermeer omdat het niet al te bewerkelijk is en de materialen goedkoop-,en alom aanwezig zijn.
Kunstenaars als Georges Braque, Max Ernst en Richard Hamilton pasten deze techniek met succes toe.

De afgelopen decennia is de collage ook veelvuldig in het onderwijs opgedoken om dezelfde praktische redenen als hier boven genoemd.

Hierdoor heeft de collage wel wat imagoschade opgelopen binnen de autonome kunstwereld en is het gedegradeerd tot het obligate, overal toegepaste, ‘Moodboard’.
De collage verdient een beter aanzien want het verbindt vele cultuuropvattingen van vroeger en nu. Het doet een beroep op je klassieke gevoel voor compositie en kleur, maar geeft je tegelijkertijd vrijheid alle mogelijke beelden uit media als tijdschriften en internet te plukken en te combineren.

Inez van Vuren maakt helder en fris, toegankelijk werk.
De noodzaak om iets moois, grappigs en/of ontroerends te maken spat er vanaf.
Haar werk is vervreemdend en tegelijkertijd vanzelfsprekend.
Alles klopt: haar gevoel voor compositie, voor humor, voor drama.
Ze maakt alles feilloos op intuïtie. Ze is autodidact. Ze is een natuurtalent.

Pop-art, Surrealisme, Dadaïsme; het kan haar niet zoveel schelen allemaal.
van Vuren maakt gewoon wat ze wil, zonder bijbedoelingen.
Gewoon omdat het moet. Van haarzelf. Heerlijk.

Maarten van der Put, 10-maart 2014

SEASONING 2014 – PART 1

In 2014 toont United-C nieuwe ontwikkelingen op het gebied van live-art, begeleid door muziek en beeldend werk.

Deze warme winter maakt ons dartel en inspireert ons om ferm te zijn en moedig.
Wie we zijn en waar we naar zoeken. We worden uitgedaagd om nieuwe wegen in te slaan, nieuwe paden te bewandelen, te onderzoeken. De mentaliteit van de performer, maar evenzeer de mentaliteit van de toeschouwer, zijn interessante subjecten om nader te beschouwen.
De Amerikaanse filosoof schrijver Danto schreef het boek “What Art is”. Dat is geen vraag, noch een antwoord, het is een reflectie; het impliceert dat kunst aanwezig is, en van belang.
Danto: ” Wat kunst is, bevindt zich in het oog van de toeschouwers, die geeft betekenis aan wat hij ziet”.
In deze tijd willen de mensen zich uitspreken, een mening uiten, zich mengen in allerlei onderwerpen en materie. Dan laat hen verantwoordelijkheid nemen, laat hen actief zijn, en laat hen op zoek gaan naar relevantie.

United-C nodigt de toeschouwer uit nieuwe kunstvormen te ervaren, nieuwe presentatievormen te beleven.

Seasoning 2014- Part 1

Seasoning: het kruiden, de jus, de krenten in de pap.

Op de dag dat de lente begint, start Seasoning 2014 – Part 1.
United-C brengt een programma waarin het ontwaken, het ontluiken en ontboezeming leidraad zijn.
Als een doorgaande stroom van beelden, dans, muziek, video, performance, aangedreven door United-C en gasten:

Inez van Vuren, Har van der Put, Ralph Timmermans, Rebecca Sier, Hanne Schillemans, Sarah Bostoen, Johan Reijnders, Lucie Petrusova, Evelyne Rossi, Blazej Jasinski, Sophy Ribrault
en keuze uit het werk van: Wilhelm Blomberg, Katja Graessli, Jelena Kostic, Andre Grosha Grekhov

we hebben u er graag bij, als toeschouwer, als betrokkene of als participant, info en contact: info@united-c.nl

WEES WELKOM!

————————————————————

WAT TE ZIEN WAS IN AINSI MAASTRICHT: 4 PERFORMANCES UIT HET NUDE STUDIE MENU

In verband met familieomstandigheden van een van de dansers, kon de voorstelling Apology 6 februari j.l. niet gespeeld worden.
In overleg met AINSI toonden we 4 performances uit het menu dat Maarten van der Put de afgelopen jaren creëerde, en dat in wisselende samenstellingen in binnen- en buitenland hoge ogen gooit.

OP 6 FEBRUARI STOND OP HET MENU:

Lucie Petrusova:

Marjolein Vogels:

Andrea Hackl :

Hanne Schillemans (solo versie):

reactie publiek:
Nog nagenietend van de 4 schitterende performances afgelopen donderdag in Maastricht…. En het inleidend gesprek waar ik helaas maar een gedeelte van kon meemaken. Ik hoop snel nog eens wat te zien van jullie werk. Wilt u mij op de hoogte houden a.u.b. (W.V)

datum: 6 februari 2014
aanvang: 20.30 uur
locatie: AINSI Maastricht
site AINSI:

DE PERS OVER HET NUDE STUDIE MENU:

“Première van de prachtig kwetsbare WHO cycle (…) presenteert het jonge, naakte vrouwenlichaam in blanco staat van eenzame verleiding.” … “Deze vier naaktstudies, …, blijven boeien door de fijnzinnige afwisseling tussen intro- en extraverte beweging” 
(De Volkskrant- Annette Embrechts over WHO cycle -2009)


“Vanaf seconde nummer een is het onmogelijk om zelfs met je ogen te knipperen, zo intrigerend zijn de beelden die voorbijtrekken (…) Als een verzameling heel verschillende en liefdevol vormgegeven sculpturen, nergens plat of schaamteloos, maar juist kwetsbaar en krachtig tegelijkertijd.” 
(Brabants Dagblad- Daphne Broers over WHO cycle- 2009)


“De performances van ‘WHO cycle’ zijn kleine stukjes kunst. Confronterend, ingetogen, eerlijk en indringend. United-C heeft het publiek weten te raken”.
(Theater Centraal – Yves Harkes over WHO cycle – 2009)


“ in lichtende en toverachtige sferen, gereflecteerd door de doorzichtigheid van de glazen, evolueren deze najaden in harmonie. Gevangen door de schoonheid van deze voorstelling, zijn we alleen ingehouden door de angst dat één van hen zich snijdt”
(Le Progrès (Fr), 2011)

“De dansers onderscheiden zich door de vrijheid, expressie en de kracht waarmee ze erin slagen het vrouwelijk lichaam te herdefiniëren, dat meer dan ooit alleen wordt gezien in stereotypen. Omgeven door implantaten en plastische chirurgie, haarextensions en ingesnoerde vrouwen, vergeten we te vaak hoe intens de intimiteit van een natuurlijk lichaam kan zijn. En hoe bezwerend en fascinerend het is om een lichaam te horen praten en het te zien bewegen. Een lichaam dat zo fragiel en kwetsbaar is maar dat, juist omdat het gevormd is door de tijd en onze innerlijke beweegredenen, een schatkist is van onze uniciteit”.
(Genius Online – Francesco La Bella over Nude Studies op Omissis Festival (It) – juli 2012)

OOK ONLANGS GEWEEST: Lust for Life – 24 januari 2014 – Chassé Theater Breda

LUST FOR LIFE- speciale editie – 20.00 / 24.00 uur,

FOTO IMPRESSIE

publieksreactie:
ik heb genoten van afgelopen Lust for Life, nu al een hoogtepunt van 2014 (C.D.)

Op 24 januari bezette United-C de Middenzaal van het Chassé Theater in Breda,
met een speciale editie van het befaamde Lust for Life.
van 20.00-00.00 uur kon het publiek getuige zijn van een doorlopende stroom aan beelden, geluid, beweging.
In een eenmalige setting.

Lust for Life: een concept waarin live art op een andere manier wordt aangeboden dan de gebruikelijke.
United-C voert je langs performances, muziek, dans en video’s tezamen gepakt in een eenduidige, sterke setting, in één grote ruimte, dicht op en door elkaar. Als een hallucinante cultuurtrip.

Lust for Life moedigt kijkgedrag aan dat afwijkt van het reguliere; het publiek wordt uitgenodigd voor een ervaring, een levende caleidoscoop die veelkantige reflecties op het hier en nu biedt. Logica en beschouwing bieden geen houvast; de beleving staat voorop en het ongewisse is de baas.
Dit alles in de overtuiging dat iedere toeschouwer zijn eigen verhaal maakt en wij enkel de ingrediënten hoeven aan te dragen. Kunst is niet consumptief. Wij moeten het niet in hapklare brokken voorschotelen, maar het publiek activeren om zelf te voelen, denken en fantaseren.